vrijdag 29 oktober 2021

Pont-l'Évêque AOP

Op vakantie in Frankrijk ontdekte ik deze zomer dit heerlijke kaasje in Normandië, superblij ben ik altijd als ik een kaasje vind wat ik nog niet kende.
Op de één of andere manier vind ik vierkante kaasjes altijd fascinerend. 

De Pont-l'Évêque is afkomstig uit de Calvadosstreek en dankt zijn naam aan het gelijknamige plaatsje.
Sinds 2012 heeft het kaasje een A.O.P. keurmerk. 
Maar het kaasje werd al in de 12e eeuw gemaakt door Cisterciënzer monniken.

Lekker romig met kleine gaatjes, fijn van structuur en glad.
Een rijpe Pont-l’Évêque behoort tot een van de sterkst geurende Franse kazen. 
Helaas zijn er nog maar weinig producenten die deze kaas maken.





Pont-l'Évêque
Herkomst - Normandië
Gemaakt rauwe koemelk
Rijpingstijd - 45 dagen
Vetpercentage - 45%
Roodflorakaas
Lekker bij een Côte du Rhône


Geen opmerkingen:

Een reactie posten