woensdag 13 januari 2016

Val Dieu

Oftewel, de vallei van God.

Ik proefde twee kaasjes van Val-Dieu.
Als eerste de Val-Dieu Bouquet des Moines.
Een zacht witschimmelkorstkaasje.
De Val-Dieu kaasjes hebben een praktisch modelletje, een perfect maatje.
Dit kleine kaasje heeft een zachte, delicate structuur.
Hij rijpt langzaam van de buitenkant naar binnen toe.
Vandaar dat de kaas vlak onder de korst smeuïg is en wat steviger in het hart.
Dit kaasje is zeer geschikt om te verwerken in tal van gerechten.
Gegratineerd in de oven met honing en wat tijm, gesmolten op vlees,
of (omwikkeld) met spek in een salade.
Zo heb ik dit kaasje ook voor het eerst gegeten, bij eetcafé Chriske in Margraten staat "Salade Chriske" op het menu, met daarin dus dit Val-Dieu kaasje.
Een echte aanrader wat mij betreft. Het eetcafeetje hoe dan ook trouwens.



Val-Dieu Bouquet des Moines
Herkomst - België Het land van Herve
Gemaakt van Gepasteuriseerde Koemelk
Zacht Witschimmelkorstkaasje
Rijping - 2 weken
Uiteraard het allerlekkerst bij een glas Val-Dieu bier.

Als tweede kaasje proefde ik Val-Dieu Bleu de Moines.
Net een beetje pittiger dan z'n broertje. Net als de Bouquet des Moines een twee weken gerijpt zacht witschimmelkorstkaasje van gepasteuriseerde koemelk maar dan blauwgeaderd. Nog steeds zacht en subtiel - een lichtblauw kaasje zou ik haast zeggen :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten