vrijdag 7 juli 2017

Shropshire Blue & Monkey Shoulder

Kaas en Whiskey, dat is best een uitdaging.
Want de kaas moet wel z'n mannetje staan naast zo'n heftig glas Whiskey.
Ik ben totaal geen Whiskey kenner maar heb toch een favorietje. Monkey Shoulder.
Een website die de moeite waard is om te bezoeken.
Want eet ik vandaag mijn kaas bij een glas pure Monkey Shoulder, morgen maak ik misschien een Old Fashioned of een Monkey Mojito.

In ieder geval, ik ging op zoek naar kaas met karakter.
Ik kocht een stukje Brokkelkaas en een stukje Belegen Kruidnagelkaas.
Maar mijn favorietje van vandaag is absoluut de Shropshire Blue gemaakt door het Engelse Colston Bassett Dairy

Een mooi oranje kaasje met een prachtige blauwe dooradering.
Die oranje kleur wordt verkregen door het toevoegen van anatto.
(Ook verantwoordelijk voor de kleur van Cheddar).


Net iets pittiger van smaak dan Blue Stilton die ook bij Colston Bassett wordt gemaakt.
Heerlijk romig, haast boterig van textuur, waardoor een hele mooie balans ontstaat met de scherpte van de blauwe schimmel. Eigenlijk wil ik er niet teveel over zeggen, want als je dit kaasje proeft ben echt wel eventjes stil, zo ontzettend lekker!

Shropshire Blue
Herkomst - Nottinghamshire Engeland
Gemaakt van Gepasteuriseerde koemelk
Vetgehalte - 48+
Halfharde Blauwschimmelkaas met eetbare korst
Rijping - 6 tot 8 weken
Lekker bij een mooi glas Whiskey



Geen opmerkingen:

Een reactie posten