dinsdag 23 februari 2021

Zeeuwse Knop Kaas

Deze kaas stond al een tijd op mijn verlanglijstje.  Ik las erover in het boek De Nederlandse Kaasplank van Maarten Koek. En dus reisde ik af naar Kaasboerderij Schellach in Middelburg.

Het doel van dit bezoek is er maar eentje, een Zeeuwse Knop kaas met brandnetel, zeekraal en lamsoor erin. 



Een prachtig verhaal lees ik in het boek over de boerderij. Een echt familiebedrijf waar ooit uit nood in de jaren '80 begonnen werd met kaas maken. De kaasboerderij wordt inmiddels gerund door drie zussen, ook dat vind ik een heel leuk detail. 

De Zeeuwse Knop is echt een symbool voor Zeeland. De vorm van een sierraad wordt inmiddels gebruikt voor talloze producten. Waaronder dus deze kaas. Het kaasje weegt een kilo.

De smaak is romig, heeft een verfijnde, ziltige smaak en licht, nootachtige tonen.


Zeeuwse Knop Kaas
Herkomst - Middelburg, Zeeland
Gemaakt van Rauwe Koemelk
Harde Kaas
Rijping - 4 tot 6 weken
Vetpercentage 48%
Als wijnadvies neem ik graag het advies van Maarten over, 
een Albariono van het wijnhuis Laurent Miquel uit de Languedoc-Rousillon.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten