dinsdag 6 oktober 2015

Occelli al Barolo


Vijf jaar geleden was ik in Barolo, er liggen zelfs nog een paar flesjes wijn in mijn keldertje te "rijpen". Hoe bijzonder deze kaas verpakt in Barolo druivenblaadjes. Gemaakt van een mix van geiten- en koeienmelk. Is niet alleen lekker, ziet er ook nog eens fantastisch uit met z'n druivenblaadjeskorst.

Bij deze kaas hoort ook een mooi verhaal. Hij zou "per ongeluk" gemaakt zijn. De kaas werd om diefstal te voorkomen verborgen in een wijnvat. Vervolgens vergat men hem er weer uit te halen. Toen de kaas eenmaal weer werd ontdekt was ie doordrongen van de smaak van Barolo. De wijnsmaak bleek een verrassend succes en zo werd de Occelli al Barolo geboren.

Al surfend op het internet vond ik een recept voor Risotto met Occelli al Barolo van meneer Occelli himself. Is wel in het Italiaans maar je komt er wel uit denk ik zo, lijkt me een echte aanrader.

Occellli al Barolo
Herkomst - Piemonte, Italië 
Mix van Geiten- en Koeienmelk
Vetgehalte - 29 %
Halfharde Kaas
2 maanden gerijpt
Verpakt in "druivenmost".
Natuurlijk het lekkerst bij een glas Barolo wijn, 
maar een andere rode wijn is uiteraard ook prima.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten